تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/11 - 07:30
کد خبر: 515135

بررسی نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور ایران با مردم؛

رو در رو با مردم/ مهمترین برنامه‌ها و چالش‌‌های دولت پزشکیان برای اداره کشور چیست؟

رو در رو با مردم/ مهمترین برنامه‌ها و چالش‌‌های دولت پزشکیان برای اداره کشور چیست؟

پزشکیان درباره وضعیت کشور گفت: وضعیت موجود را مردم می‌بینند، تورم و گرانی وجود دارد. گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند. ناترازی در برق داریم. پولی که برای گندمکاران در قانون پیش‌بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیشب نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهور ایران با حضور 2مجری صدا و سیما آغاز شد. گفت‌وگویی که همزمان از شبکه اول سیما، رادیو سراسری و شبکه خبر پخش شد. تصویر یک نهج‌البلاغه در بک‌گراند تصویر رییس‌جمهور در کنار تصویری از رهبر انقلاب و امام (ره) جلب نظر می‌کرد.

در ابتدای این گفت‌وگو مجری صدا و سیما درباره رویکرد رییس‌جمهور به ارتباط رو در رو با مردم از طریق تلویزیون طرح پرسش کرد. پزشکیان اعلام کرد به دنبال آن است که حداقل ماهی یک‌بار از طریق رسانه ملی مستقیم با مردم سخن بگوید و درباره موضوعات جاری کشور گزارش به مردم بدهد.

او همچنین از گفت‌وگوی مطبوعاتی خود در هفته آینده صحبت کرد. پزشکیان در تشریح اینکه چرا تا به امروز نشست رسانه‌ای خود را با حضور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برگزار نکرده است؟ به این نکته تاکید کرد که به دلیل دشواری‌های انتخاب کابینه و فرصت محدودی که وجود داشت، نتوانست زودتر این ضرورت را جامه عمل بپوشاند. رییس دولت چهاردهم در بخش ابتدایی اظهارات خود اعلام کرد: «من به آنچه زمان انتخابات گفتم پایبندم. هفته آینده هم نشست خبری می‌گذارم. آماده شنیدن دغدغه مردم هستیم.

به هر آنچه در مناظره گفتیم پایبندیم و با مردم صادق خواهیم بود. انتخاب افرادکابینه در جهت وفاق ملی شکل گرفت. سعی خواهیم کرد با مردم صادق باشیم و هر آنچه در توان داشته باشیم، انجام بدهیم. از مجلس در خصوص رای اعتماد به وزرا باید قدردانی کنیم.

مشکلات موجود را مردم می‌بینند و نیاز به گفتن من نیست.» او ادامه داد: «معلمان و کشاورزان ما مشکل دارند و ناترازی در بانک‌ها و برق وجود دارد. در این یک ماه با کارشناسان جلسه داشتیم و وضعیت را بررسی کردیم. منابع مورد نیاز حل مشکل گندم‌کارها 120 همت بوده است که در صندوق نبود که خداروشکر در حال حل شدن است.»

وی ادامه داد: هفته آینده قرار است نشست خبری بگذاریم. مشکل تا الان این بود که باید دولت را تشکیل می‌دادیم و ببینیم با چه کسانی می‌خواهیم کار کنیم. از رییس مجلس برای رای بسیار جالب به وزرای کابینه تشکر می‌کنم. در هیچ دولتی میانگین رای این میزان نبوده است. اعضای دولت بر اساس وفاق ملی انتخاب شدند؛ از دولت شهید رییسی، روحانی، مستقلین و اصلاح‌طلبان انتخاب کردیم. بیش از ده هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند

پزشکیان درباره وضعیت کشور گفت: وضعیت موجود را مردم می‌بینند، تورم و گرانی وجود دارد. گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند. ناترازی در برق داریم. پولی که برای گندمکاران در قانون پیش‌بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت.

گندم کشت شده بالای این مبلغ بود ولی تمهیداتی دیده شد تا مشکلات را حل کنیم و ان‌شاءالله حل خواهیم کرد. رییس دولت چهاردهم ادامه داد: نمی‌خواهم گذشته را نقد کنم؛ الان باید دست به دست دهیم و با وفاق و نگاه به سند چشم‌انداز حرکت کنیم. قرار است ما بهترین و الهام‌بخش باشیم و دیگران از ما الگو بگیرند، پس باید نخبگان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ببینیم و برای آنها احترام قائل شویم و اجازه بدهیم توانمندی خود را بروز بدهند؛ ولی ما در این مواقع حسودی می‌کنیم و این گیر کار ما است.

برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

پزشکیان تاکید کرد: ما می‌خواهیم مشکل مردم را حل کنیم. شاخص ما رضایت مردم است. به‌شدت تحت تحریم امریکا و اروپا هستیم ولی باید با مردم مهربانانه برخورد کنیم. باید جواب محترمانه به مردم بدهیم و اگر نتوانیم خدمتی به مردم بدهیم باید محترمانه به آنها بگوییم. برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد. این نوع برخورد با مردم شاخص عملکرد مسوولان دولتی است. باید تبعیض را از بین ببریم و دنبال عدالت و رفع محرومیت باشیم.

اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد

رییس‌جمهور درباره برنامه خود برای مهار تورم، گفت: دیروز وزیر اقتصاد در مجلس برنامه‌ها را گفت. برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه‌ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تورم تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد، بیان کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم ولی این هدف به تحولات جهان و مسائل داخلی هم بستگی دارد. وزارت اقتصاد فعال است و آقای طیب‌نیا به عنوان مشاور من حضور دارند و هر هفته جلسه داریم و بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم.

باید اختلاف سلایق را به هم نزدیک کنیم. با حدود ۴۰ کشور مذاکره کرده‌ایم و در حال انعقاد پیمان هستیم. رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم وفاق ملی اظهار کرد: اعتقادم این است که وحدت و انسجام مسلمانان یک اصل است. مسلمانان با هم برادر هستند و باید در برابر دشمنان خود متحد باشند. این توصیه پیامبر اسلام است. اصلاح بین مسلمانان از نماز و روزه بین ما ارزش بیشتری دارد این حدیث امام علی است. اگر تحمل شنیدن نظر مخالف را نداریم چرا در نماز می‌گوییم اهدنا الصراط المستقیم؟ برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید. چشم‌انداز و نگاه مشترکی را باید برای تمامی ایرانیان ایجاد کنیم و سخنان مختلف هم شنیده شود.

همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون حرکت کنیم

پزشکیان تاکید کرد: قانون و برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی نوشته شود و بدل به یک میثاق مشترک شود. آنجا دیگر نباید محل اختلاف باشد. باید همه وحدت کنیم. نگوییم این برنامه را قبول نداریم، این‌طور یعنی نفاق. همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون بر اساس سیاست‌های کلی حرکت کنیم و آنجا در اجرا با هم وحدت داشته باشیم. رییس‌جمهور گفت: در دولت هم همه وزراتخانه‌ها مکلف به اجرا و زمان‌بندی اجرای قوانین و برنامه‌ها به سهم و مسوولیت خود هستند.

اگر جایی هم امکان اجرا وجود ندارد باید هر وزارتخانه توضیح بدهد، یک ابزار نظارتی هم درست خواهیم کرد که این روند به درستی طی شود. این مسیری است که در هر استان هم به مسوولان آن استان اعلام و ابلاغ می‌شود. ما اکنون در همین مسیر و اجرایی کردن همین روند در حال حرکت هستیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع ناترازی بانک‌ها افزود: باید در این زمینه طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند. اگر بگوییم یک بانک ناتراز است و آن را تعطیل کنیم مردمی که به اعتماد نظام آمدند و آنجا سپرده‌گذاری کردند را چگونه پاسخ بدهیم.

مراجعه به رویکرد کارشناسی از نکات مورد تاکید دولت است

پزشکیان ادامه داد: در مورد بورس هم وزیر اقتصاد نظرات خود را براساس چارچوب و مسیر برنامه و قانون بیان می‌کند. از کارشناسان هم نظرخواهی می‌کنیم. مراجعه به کارشناسی از نکات مورد تاکید دولت است که از ایده‌های مختلف، الگو به دست آوریم و عمل کنیم تا ثباتی که لازم است در جامعه ایجاد کنیم. رییس‌جمهور یادآور شد: راه درست را باید پیدا کنیم و برای اجرای آن برنامه درست داشته باشیم و تحقق آن برنامه را به آدم درست بسپاریم.

رشد ۸ درصدی با ناترازی، در برق یا بانک‌ها ممکن نیست

پزشکیان درباره تولید و دستیابی به رشد ۸ درصدی گفت: این رقم مشروط به شروطی است. رشد اقتصادی و تولید که رهبری بحق اشاره فرمودند، ناترازی انرژی و فشاری که به کارخانه‌ها می‌آید، بر تحقق این رشد تاثیر می‌گذارد. اول باید ناترازی انرژی را حل کنیم. دستیابی به رشد ۸ درصدی با ناترازی در برق یا بانک‌ها ممکن نیست.

متخصصان معتقدند که برای رشد ۸ درصدی به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. افزایش سرمایه در داخل کشور با افزایش بهره‌وری ممکن می‌شود اما کل پولی که در داخل کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست پس به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز داریم و این به ارتباطات ما با خارج، جهان، با همسایگان و ایرانیان خارج از کشور برمی‌گردد. وی تاکید کرد: نگاه ما هم باید اصلاح و وحدت داخلی ایجاد شود. تولیدکننده ما باید به ثبات قانون ما اعتماد کند. الان بیش از سرمایه‌گذاری در داخل، سرمایه از کشور خارج شده است. باید بستر را برای شکوفایی سرمایه‌گذار و تولیدکننده فراهم کنیم و به آنها اطمینان بدهیم. الان وفاق در نظام وجود دارد و مردم و تاجران و سرمایه‌گذاران باید اعتماد کنند که ما حامی آنها هستیم و موانع تولید را برمی‌داریم.

عدالت جنسیتی، قومیتی و منطقه‌ای/ در برنامه‌ریزی ما وجود دارد

پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره اجرای عدالت و برنامه دولت در این زمینه گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت بر چارچوب عدالت استوار است. عدالت جنسیتی، قومیتی، منطقه‌ای و نظایر آن در برنامه‌ریزی ما وجود دارد. پزشک خانوار از مواردی است که همین امر عدالت را محقق می‌کند.

اگر چنین کاری را محقق کنیم آن کسی که در دورافتاده‌ترین روستاهاست همان خدمت بهداشتی و درمانی را دریافت می‌کند که فردی در تهران دریافت می‌کند. پزشکیان تصریح کرد: در آموزش و پرورش ما مشکل بسیار داریم‌. قابل‌قبول نیست که در یک کشور کسی که پول و رابطه و آشنا ندارد نتواند بچه خود را به مدرسه‌ای بفرستد که دیگری می‌تواند چون پول و آشنا دارد؟ چرا این وضعیت وجود دارد؟

باید کاری کنیم بچه‌های مردم به‌ویژه در مناطق محروم - که اتفاقا در آن مناطق باید پشتیبانی و توجه ویژه داشته باشیم- معلمان و آموزش قابل ‌قبول داشته باشیم و از این جهت به موضوع عدالت در آموزش توجه و آن را محقق کنیم.

رییس‌جمهور درباره دیدگاهش در خصوص احتمال تغییر شرایط کنکور، اظهار کرد: این مساله را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. عادلانه است کسی که در روستا درس می‌خواند با کسی که در شمال تهران درس می‌خواند با هم رقابت کنند؟ من در روستا درس خوانده‌ام ولی اجازه رشد داشته‌ام و الان رییس‌جمهور هستم. زمان شاه در هنرستان درس خواندم و برای خدمت به سیستان رفتم و بعد دوباره درس خواندم. اگر این قانون، آن زمان وجود داشت، نمی‌توانستم دوباره درس بخوانم.

بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت باید انجام شود

وی ادامه داد: باید بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت انجام شود. عدالت است دارا و ندار با هم رقابت کنند؟ باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه شود. باید امکانات برای رقابت عادلانه باشد. باید کاری کنیم رقابت در شرایط برابر از نظر معلم، محیط و امکانات وجود داشته باشد.

پزشکیان همچنین گفت: سفرهای استانی را آغاز خواهیم کرد؛ ۲ مساله هست، ما به عنوان دولت بودجه را به مجلس می‌بریم و مجلس آن را تصویب می‌کند، من به عنوان رییس‌جمهور به استانی می‌روم و وعده می‌دهم کاری را انجام بدهم، اما پول آن کجاست؟نتیجه این است که ۳۰ تا ۴۰ هزار پروژه کلنگ خورده است و میلیاردها سرمایه بر زمین مانده اما قابل بهره‌برداری نیست و شاید هنگامی به بهره‎‌برداری برسد که از حیز انتفاع خارج شود. اینکه باید بین مردم باشیم، شکی در آن نیست اما اینکه وعده‌هایی بدهیم که پولی برای آن نداریم، از ابتدا گفتم که وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم عمل کنم.

می‌خواهیم با مردم صادق باشیم، خیلی از پروژه‌ها را کلنگ زدیم که نشده است و اگر بخواهم همان راه را بروم، منطقی نیست. او یادآور شد: نوکر و خدمتگزار مردم هستیم، اینکه اینجا در محافظت کامل هستم برایم سخت است و دوست دارم در میان مردم باشم. اینکه در میان مردم کوچه و خیابان باشم بیشتر عشق می‌کنم تا اینکه در جایی چنین تمیز و با کلی محافظ دور و برت باشم. تلاش می‌کنم برای همه کسانی که دلشان برای این کشور و آرزوها و باورها می‌تپد، دست به دست آنها دهیم و صادقانه در خدمت مردم باشیم.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سنت حسنه‌ای به نام وقف
آنچه یک ترم اولی باید بداند
رو در رو با مردم/ مهمترین برنامه‌ها و چالش‌‌های دولت پزشکیان برای اداره کشور چیست؟
قالیباف:پرچم ایران با افتخارآفرینی شیرزنان ایران بالاست
بیرانوند: تیم‌های قدرتمندی در گروه ما هستند
از ۱۵ شهریور، ساعت کار ادارات به حالت عادی باز می‌گردد
تجمع همبستگی با غزه در انگلیس +عکس
زائران حرم رضوی از این جاده تردد نکنند
پزشکیان: در مورد ناترازی بانک‌ها باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند +فیلم
رونمایی الهلال از سوپر خرید جدید خود
پزشکیان: ما باید کاری کنیم وفاق ملی در چارچوب قانون شکل بگیرد +فیلم
پزشکیان: من مشکلی ندارم می‌توانم ماهی یک‌بار با مردم صحبت کنم +فیلم
پزشکیان: با سران بیش از ۴۰ کشور گفت‌وگو کردم +فیلم
دلیل پزشکیان برای انتخاب عراق به عنوان نخستین سفر خارجی +عکس
تکریم و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات +عکس
آتش‌سوزی یکی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران
فاطمه همتی به نیمه نهایی مسابقات کامپوند رسید
توضیح باشگاه پرسپولیس درمورد رای کمیته انضباطی
دغدغه اصلی‌ام احیای حکمرانی در فضای مجازی است
برگزاری جلسه سران سه قوه به میزبانی رئیس جمهور
«علیرضا بخت» در پاراتکواندو به مدال برنز رسید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top